ציוד ומכונות בקידוח CFA – הכירו את הכלים שמניעים את השיטה

שיטת קידוח CFA נשענת לא רק על עיקרון הנדסי יעיל אלא גם על ציוד ייעודי מתקדם. כדי להפיק את המיטב משיטה זו, חשוב להכיר את המערכות והמכונות המשמשות בתהליך, ואת חשיבותם לכל שלב בעבודה – מהקידוח, דרך הזרקת הבטון ועד הכנסת כלוב הזיון.

מקדח CFA – ליבת המערכת

המרכיב המרכזי הוא המקדח הבורגי (Auger), שהוא אלמנט מתכתי חלול בעל להב ספירלי מתמשך. המקדח מחובר לראש סיבובי חזק, אשר מפעיל עליו מומנט גבוה ומסובב אותו תוך חדירה רציפה לקרקע. תוך כדי הסיבוב, הבורג מעלה את החומר החפור לאורך הספירלה אל פני הקרקע. הבורג עצמו מורכב מחלקים שמתחברים זה לזה, וניתן להתאימו לאורך הנדרש בהתאם לעומק הקידוח המתוכנן – לעיתים עד 30 מטר ואף יותר.

אחד ההיבטים החשובים הוא שקוטר המקדח מותאם למידות העמוד הנדרש, ונע לרוב בין 400 מ"מ ל-1200 מ"מ. הבורג כולל גם צינור מרכזי דרכו מוזרק הבטון לאחר הקידוח – לכן עליו להיות בנוי מחומרים איכותיים שעמידים בלחצים גבוהים ולא נשחקים בקלות.

מכונת קידוח CFA – השחקן הראשי בשטח

מכונת הקידוח עצמה היא יחידת כוח מורכבת, הנעה לרוב על זחלים, ומכילה מערכת סיבוב, מערכת בקרה ממוחשבת, מנגנוני הרמה והורדה של הבורג, וכמובן – מערכת לשאיבת והזרקת בטון. ישנן מכונות ייעודיות לקידוח CFA,  אך קיימים גם תוספים (attachments) שניתן להרכיב על עגורנים או מכונות קידוח כלליות, ולהפוך אותן ליחידות קידוח CFA.

מערכות אלה נדרשות לדיוק רב – גם בעומק, גם בזווית וגם בשליטה בזמן אמת. לכן, המכונות כוללות לעיתים מערכות GPS או חיישנים פנימיים המודדים כל תזוזה, שינוי קרקעי או סטייה. זהו חלק בלתי נפרד מהאיכות והבטיחות באתר.

משאבת בטון ומיכלי בטון

תהליך יציקת הבטון מתחיל ישירות לאחר סיום הקידוח. לצורך זה, נעשה שימוש במשאבת בטון בעלת לחץ גבוה, המחוברת לצינור המרכזי של הבורג. המשאבה צריכה להיות מדויקת ולהתמודד עם כמויות בטון גדולות בלחץ משתנה – בהתאם לעומק הקידוח, לצפיפות הקרקע ולדרישות הקונסטרוקציה.

בנוסף, המיכלים צריכים לאפשר ערבוב איכותי של הבטון, לשמור על אחידות וזרימה חלקה, תוך הימנעות מגושים או חדירה של אוויר. הבטון חייב להיות במרקם מתאים – לא דליל מדי ולא סמיך מדי – כדי לאפשר החדרה מלאה אך לא לגרום לקריסת הדפנות.

ציוד עזר: כלוב זיון, מנופים, ובקרת איכות

לאחר יציקת הבטון, מוחדר כלוב זיון לתוך הקידוח. הכלוב עשוי פלדה מחושלת, ומוכנס לרוב באמצעות מנוף מיוחד. פעולה זו חייבת להתבצע במהירות אך בזהירות, שכן הכלוב צריך "לשקוע" אל תוך הבטון מבלי לגרום לפירוקו או להיווצרות כיסי אוויר.

מערכת בקרה ממוחשבת מלווה את כל התהליך, ומספקת דיווחים על כל שלב: מהירות סיבוב, עומק, לחץ בטון, כמות בטון מוזרק, זמן משוער לכל פעולה ועוד. מערכת זו היא חיונית לבקרת איכות ולהפקת דוחות נדרשים למהנדסים ולמפקחים באתר.

סיכום

הצלחת קידוח CFA תלויה לא רק בידע ההנדסי אלא גם בציוד איכותי, מכויל ומתוחזק היטב. מהבורג החלול ועד מערכות הבקרה – כל רכיב במערכת חייב לפעול בתיאום, בדיוק, ובמהירות. השקעה בציוד מתאים ובכוח אדם מיומן מבטיחה קידוח מדויק, מהיר ובטוח – תוך עמידה בכל התקנים והדרישות ההנדסיות של פרויקטים מורכבים.