ביטיחות בדרכים באמצעות סימון כבישים נושא חשוב

מכל המכשירים הסטנדרטיים נהיגה בטיחות-חגורות המושב, כריות האוויר, בלמים — דבר אחד שרבים מאיתנו כנראה לקחת כמובן מאליו הוא סימון הכביש כי לעזור לשמור מכוניות רחוק מכלי רכב אחרים על ישר וצר, כמו גם מפותלת ובוגדני.

הקווים המוכרים הלבנים או הצהובים עשויים מחומרי ציפוי המלהטטים בשני סדרי עדיפויות: ייבוש זמן ועמידות. מזעור זמן הייבוש, כמובן, חיוני להפחתת הפרעות תנועה. עמידות חיונית להישרדות השמש קבוע, במיוחד קרינה אולטרה סגול, כמו גם תנודות טמפרטורה, כיפוף הכביש, והתעללות פיזית מכלי רכב.

ישנם שלושה מרכיבים חשובם לסימון כבישים בצורה איכותית ובטיחותית, כולם משתמשים בפיגמנטים דומים. סימונים לבנים מכילים בדרך כלל דו תחמוצת טיטניום. קווים צהובים ליין היו בצבע היסטורי עם כרומט עופרת, אבל הפיגמנט כבר בוצעו מסיבות רעילות. אתגר גדול עבור יצרנים של חומר סימון כביש כבר לפתח פיגמנטים ביעילות לחקות להוביל כרומט של צבע ויציבות לעמוד שיטות בטמפרטורה גבוהה וחשיפה יומית לאור.

הפיגמנט צריך להיות מיושם על הכביש באמצעות ייבוש מהיר, בינוני נוזלי שחייב להימשך ככל האפשר — בדרך כלל פחות מ-1 מ"מ עבה — ואילו גם להיות לטווח ארוך. בסוף עמיד לפחות הוא צבע latex, אשר נמשך רק שנה או שנתיים. בדומה לצבע לייטקס המשמש לבניית חיצוניות, צבע הכביש מכיל פיגמנט, שרף פולימר — לעתים קרובות אקריליק-ומים עבור הממיס. כאשר המים מתאדה.

מחלקה שנייה של סימוני דרכים היא החומרים שנקראים רכיבים רבים, המתחילים בנפרד כשרף פולימרי וזרז; שילוב פופולרי אחד הוא אפוקסי ואמין. כדי להחיל סימונים של רכיבים רבים, על החומרים להיות מחוממים על 40 עד 60 º c, מעורבב כדי להתחיל בקישור מקושר ולרסס על הכביש. כאשר החומר פוגע בפני השטח, מקשר בין התהליכים והחומר מתקשה בתוך 15 עד 30 דקות.

מחלקה ראשית שלישית של סימוני דרכים היא טרמופלסטים, אשר פותחו במקור במהלך מלחמת העולם השנייה כדרך לעקוף מחסור ממס. שרפים תרמופלסטיים מבוססים בדרך כלל על אסטרים ששונו מן המסטיק או שמן גבוה או אליפטיות סינתטית פחמימנים.

טרמופלסטים חייב להיות מחומם עד כלפי מעלה של 200 º c עבור יישום הכביש ניתן לרסס על המדרכה או הבלטת כרצועת הכלים. הם מתאחדים כמעט במיידיות. והפרעות תנועה הן מינימליות הוחל 1 מ"מ עובי, סימנים תרמופלסטיים האחרון בערך שלוש שנים. מוחל עד 3 מ"מ עובי, הם לוקחים זמן רב יותר לייבוש אבל האחרון במשך חמש שנים.

בנוסף לריסוס או לציפוי בלטת ממד, ניתן להשתמש בקלטות תרמופלסטיים או בטייפים לקווי ליין, למעברי חצייה או סימוני כיוון תנועה קלטות תרמופלסטיים מחוממות עם לפיד פרופן כדי לקבל את הקלטת כדי להמיס ולהתמזג עם הכביש, בעוד קלטות פולימר יש דבק רגיש ללחץ. כמה קלטות מתוכננות להיות זמניות, אך אחרות יכולות להימשך במשך חמש שנים או יותר.

בתוך ובעצמם, אף אחד מסימני הצבע, הרוב, או הצינורות התרמופלסטיים, יזרח בבהירות בפנסים של מכונית בלילה הכוללת שיקוף אור בחזרה קרוב למקור עם פיזור קטן – מושגת על ידי שחרור כדורי זכוכית על סימני כביש לאחר להחיל את הסימנים, אבל לפני שהם יבשים. הספירות עשויות מזכוכית הסיליקט של נתרן, ובדרך כלל יש בקטריות בין 180 ו-850 µm. במקרה של טרמופלסטים עבה, התחומים מעורבבים גם לתוך החומר, כך הציפוי יורד לאורך מספר שנים, כדורים חדשים נחשפים.

בעיית הלילה הגשום כביכול, כאשר הסימנים הקשים ביותר לראות כביש, מציגים אתגר נוסף למפתחים מסמנים דרכים. פתרון אחד הוא להחיל טרמופלסטים כמו באמפי ולא חלק קווים, כך נהגים להבחין רעש או רטט אם הם תועים מחוץ לנתיב שלהם. צעד מעבר בליטות הוא להוסיף את הציפוי קוצים קטנים התקועים מעל המים על הכביש כדי לשקף טוב יותר פנסים.

לקבלת מידע נוסף בנושא סימון חניות במגרשי חניה, חניות תת קרקעיות, בניינים משותפים, בנושא סימון וחידוש צבע בכבישים מוזמנים לבקר באתר של SAMAN הזמין בכתובת http://www.saman.co.il